Final Scene

Conceived as a continuation of the work "Sans la voix des Maitres " (Without the Masters' Voice), Final Scene is a piece for three female dancers which is based on scenes from the film Harakiri , a 1963 film, by Kobayashi.

The film is a sort of confession/accusation of a ronin (a fallen samurai), narrated by the ronin himself, whilst sitting surrounded by his enemies. The piece appropriates gestures, images, movements from the film as the springboard for its choreography. With the desire to be everything (and everywhere) the dancer is in the middle of a choreographic construction and is simultaneously an invisible film character.
Projections are integrated into the scenic space, based on the architecture of the film.


Dans la continuité du travail commencé dans "Sans la voix des Maîtres" (solo 1998), Final Scene , pour trois danseuses, emprunte le matériau de ses mouvements, sa bande son et sa structure à un film de 1963 de Kobayashi "HARAKIRI". Le film est une sorte de confession/accusatrice d'un ronin (samouraï déchu), raconté par lui-même, assis au milieu de ses ennemis. La pièce, nullement narratrice, calque sa structure des déplacements dans l'espace scénique sur la gestuelle et le montage du film.

Avec le désir d'être tout et partout les danseuses sont simultanément au centre d'une construction chorégraphique et dans les personnages invisibles du film.
Des projections vidéo sont intégrées dans l'espace scénique, elles recréent l'architecture des images cinématographiques et proposent des limites visuelles à la chorégraphie.


Choreography and mise en scene: Johanne Saunier and Jim Clayburgh
Dancers: Florence Augendre, Celia Hope Simpson, Johanne Saunier
Music: sound track done by Johanne Saunier, Andy Russ and Alex Fostier with extract from Rebirth of Aka Moon
Set and lighting: Jim Clayburgh

Created in 2000

The piece is 45 minutes long.



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